گارانتی تصریحی (بیان شده)
گارانتی صریح عموماً ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا میتواند بازگشت داده شده، تعویض یا تعمیر شود. معمولاً این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود. البته در برخی موارد طبق قانون، وارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح میشوند و باید این ادعاها کاملاً مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند. معمولاً سند گارانتی به خریدار این تضمین را میدهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر «مواد سازنده و طرز کار» نخواهد داشت. میتوان برای خدمات نیز گارانتی صادر کرد. برای مثال تعمیرگاه ماشین ضمانت می کند تا ۹۰ روز بعد از خرید آن، گارانتی تعمیر خواهد داشت.
گارانتی تصریحی میتواند به صورت لفظی و کتبی داده شود. در آمریکا فروشنده میتواند از جمله خاصی برای تبلیغ کالای خود استفاده کند که معمولاً از آن به عنوان تبلیغات پر سر و صدا یا غلو یاد میشود و خریدار تنها نمیتواند مبنای خرید کالا را بر پایه آن بگذارد. برای مثال «این چاقوی پوست کن بهترین چاقوی روی زمین است» مسلماً تنها یک غلو است و در عوض جملهای مانند «این چاقوی پوست کن هرگز به تیز کردن نیاز نخواهد داشت» نوعی گارانتی تصریحی است که تا زمانی که از آن برای کار دیگری استفاده نشود، نیازی به تیز کردن نخواهد داشت. در برخی کشورهای دیگر مانند انگلستان، کانادا و تایوان قوانین حمایت از مصرفکننده وجود دارند که مانع تبلیغات با واژههای غیرواقعی یا غیرقابل اثبات برای معرفی کالا میشوند.
برخی نیز با سوء استفاده از نام تجاری معروف دیگری گارانتی تصریحی صادر میکنند، که به آن «به نام دیگری معامله کردن» میگویند؛ در این حالت منبع و کیفیت کالا به درستی معرفی نشده است.
گارانتی تلویحی (بیان نشده)
گارانتی ضمنی معمولاً در معاملات به کار میرود و با گارانتی صریح کمی متفاوت است. مثلاً در مورد گارانتی قابل فروش بودن در بازار، فروشنده ادعا میکند که نارنگیهایی که میخواهد بفروشد سالم هستند، اما اگر تنها ظاهر سالمی داشته باشند و از داخل گندیده باشند، آن را نقض کرده است.
نوع دیگر گارانتی مطابقت با منظور خاصی است. مثلاً فروشنده گارانتی می کند که لاستیکی که برای خریدار می فرستد، مخصوص برف است و اگر اینگونه نباشد، آن را نقض کرده و خریدار میتواند آن را پس بفرستد.
گارانتی مادام العمر
گارانتی مادام العمر نوعی گارانتی مطابق با طول عمر استفاده محصول در اختیار مشتری میباشد. به این معنی که این گارانتی تا زمانی که محصول در اختیار مشتری میباشد دارای گارانتی میباشد که میتواند تا پایان عمر مشتری نیز باشد. به محض اینکه مالکیت کالا تغییر کند محصول فاقد گارانتی خواهد شد. سازمانها به این ترتیب به دنبال جذب و وفاداری مشتریان خود هستند.
در تجارت خرده فروشی، لفظ گارانتی یا گارانتی مطول، به تضمین قابل اعتماد بودن محصول در شرایط استفاده معمولی اطلاق میشود. به آن گارانتی «مطول» میگویند چرا که شامل ایرادهایی که ممکن است بعد از زمان خرید ایجاد شوند نیز میشود. اگر این محصول در مدت زمان مشخصی بعد از خرید اشکال پیدا کند، کارخانه سازنده یا توزیعکننده باید آن را تعویض یا تعمیر کرده یا پول آن را پس بدهد. معمولاً در این حالت گارانتی شامل مسائلی مانند حوادث غیرمترقبه، استفاده اشتباه، خراب کردن تعمدی، استفاده تجاری یا مسائل این چنینی نمی شود. در اغلب گارانتیها، قسمتهایی که معمولاً فرسوده می شوند و باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند (مثل تایر ماشین) از گارانتی حذف میشوند. گارانتی مطول معمولاً روی قیمت کالا محاسبه شده یا هزینه اضافهای برای آن اخذ میشود و میتواند گارانتی مادام العمر برای محصول به حساب بیاید.
شرکتهای سازنده یا توزیعکننده معمولاً هزینهای برای اجرای تعهد خود برای کالاهای تحت گارانتی شان اختصاص میدهند. برخی شرکتها نیز هستند که گارانتی مطول روی کالاهای مشخصی ارائه میدهند که به عنوان بیمه قرارداد نیز شناخته میشود.